Rein Mets / sokrates e-mail
| Rein Mets | Artiklid | Homokultuur | Homokunst | Foorum | Külalisteraamat |






FOORUMID


KÕIK FOORUMID...


Ka geiperes kasvavad inimesed
02.11.2005

Lisan uue foorumi, usun, et teema on huvitav ja vajab arutlemist.
Soovin kommenteerijatele jaksu ja jõudu.
Tervitustega R.M aka sokrates

KRISTINA MÄND: Ka geiperes kasvavad inimesed

VASTUSEIS laste kasvamisele geiperedes põhineb müütidel




Faktumi hiljutine küsitlus näitas, et 71 protsenti inimesi ei poolda laste kasvamist samasooliste inimeste peres. Pooldajaid on kõigest 23 protsenti. Sellise protsentuaalse jaotuse on ilmselt põhjustanud kummalised müüdid.

Sageli võrdsustatakse pere konservatiivse arusaamaga: ema, isa, laps(ed). Aga see ei ole nii. Lapsi kasvab üksikvanematega, kasuvanematega, vanavanematega ja ka geivanematega. Millised on siis põhilised müüdid, millega põhjendatakse vastuseisu laste geiperedes kasvamisele?

Müüt 1: normaalsus on sassis

Esiteks ei õppivat lapsed samasooliste vanematega peredes õigeid pereväärtusi. Kui pereväärtusi üldse leidub, siis on nendeks armastus, sallivus, heatahtlikkus, hoolivus, lugupidamine ja lojaalsus.

Kas keegi oskab öelda, milline neist on eriline geiväärtus ja milline heteroväärtus? Mina erinevusi ei näe, sest hea pere väärtused ei sõltu vanemate seksuaalsest orientatsioonist, vaid inimeste sisimast kultuurist, taustast ja keskkonnast.



Kas see koht ja keskkond, kuhu me sünnime, on pere või hoopis suhted ja inimesed, keda kohtame, armastame ning valime oma lähedasteks? Pere ei tähenda ainult meest, naist ja üht-kaht last. See on grupp inimesi, kes üksteist armastavad ja hoiavad.

Müüt 2: geipaarid lapsi ei saa

Väidetakse, et kuna samasoolised inimesed omavahel lapsi ei saa, pole selline pere loomulik. Kuid paljud muudki paarid ei saa lapsi ja neid aidatakse. Sellise loogika alusel tuleks keelata ka viljakusravi, kehaväline viljastamine ja kasuvanemad. Geipaari puhul on lahendused samad kui peredes, kus kaks vanemat omavahel lapsi ei saa. Paljud lapsed kasvavad kasuisa või -emaga, kellel pole olnud nende sünniga mingit pistmist.
Miks siis peaks keelama, et mõlemaks kasuvanemaks võiks olla samast soost inimene? Siin tuuakse argumendiks, et lapse elus peab ikka valitsema tasakaal. Kuid paljusid lapsi kasvatab niikuinii kaks samast soost inimest – ema ja vanaema, isa ja onu jne. Kas siis keelame sellegi? Kui isa on tuhvlialune ja ema võimas matroon või isa joodikust peksja-macho ning ema hädaldav kolkisaaja – millised lapsed kasvavad sellises peres?
Ja milline on üldse loomulik pere? Kas see on loomulik, et inimesed, kes ei saa iseendagagi hakkama, sünnitavad lapsi? Kas on normaalne, et antakse oma lapsed ära? Kas on normaalne, et mees jätab maha paar kuud raseda naise, kes kasvatab last edaspidi nii-öelda üksinda ehk vähemasti bioloogilise isa kaas-
abita? Kas on normaalne, et inimesed elavad koos “laste pärast”, aga tegelikult võõraste ja isegi vaenlastena?

Ometi on selliseid peresid sadu ja me peame sellist kasvukeskkonda normaalse(ma)ks. Geipaarid peavad kõvasti vaeva nägema, et lapsi saada – juhusel seal eriti ruumi ei ole. Seega on nad vahest isegi rohkem lapse saamiseks valmis. Seega pole kellegi asi keelata laste kasvatamist ainult seepärast, et kahel inimesel ei õnnestu neid omavahel saada. Selle piiri oleme ammu ületanud.

Müüt 3: lapsed ei õpi elu

Kolmandaks müüdiks on arvamus, et lapsed ei saa teada, kuidas “asi tegelikult käib”. Kuid lapsed ei ela vaakumis. Raamatud, televisioon ja internet on kättesaadavad kõigile. Lapsed teavad, kuidas asi käib, ja saavad seda sageli teada sõltumata oma vanematest. Minu viieaastane sõber Jesse teab hästi, kes on isa ja kuidas lapsed sünnivad. Jessel on kaks ema ja minu meelest on ta õnnelik ja rõõmus väikemees. Küll aga tean ma lugematuid heterovanemaid, kelle lapsed on kapsalehe alt võetud, poest toodud või mõne õnnetu kure nokas kohale lennutatud.

Lasteaias ja koolides pidavat geiperedes kasvavaid lapsi rohkem narritama, aga kõik sõltub sellest, kuidas kasvatajad, õpetajad ning lastevanemad asjasse suhtuvad ja seda selgitavad. Lapsed lähtuvad sellest.

Müüt 4: oih, läheb geiks kätte

Neljas müüt väidab, et samasooliste vanematega peredes kasvavad lapsedki geideks. Oleks huvitav teada, kust need gei-inimesed on küll seni sündinud? See on rumal väljamõeldis. Uuringud näitavad, et vanemate seksuaalsel suundumusel ei ole laste enda seksuaalse orientatsiooniga mingit pistmist.

Samasooliste perede teke ei sõltu ühiskonna survest – neid tekib niikuinii, ongi juba tekkinud, neid on alati olnud. Nad ei reklaami ennast, aga neid ei tohi kindlasti kiusata. Neid on ja saab olema. Küll aga sõltub palju ühiskonna ja valitsuse toest.

“Meil” ei ole midagi kaotada, aga “neil”, see tähendab tegelikult kõikidel meil – ilma jutumärkideta – on palju võita. Samasooliste inimeste peredes kasvavad lapsed samamoodi kui heteroseksuaalsete inimeste ja üksikvanemate peredes – inimesteks.

Samasoosuhteid eelistavaid inimesi on keskeltläbi kümnendik elanikkonnast. Ilmselgelt ei saa tekkida mingit “homode erakonda”, sest harilike kodanikena jagunevad nendegi poliitilised eelistused seksuaalsetest lahus, nagu kõigil teistel. Ometi oleks meeldiv, kui mõni poliitikas adekvaatselt tegev jõud vaevuks võtma sel sugugi mitte väheolulisel teemal seisukoha. Ootame tegusid.


Kristina Mänd, Eesti mittetulundusühingute ja sihtasutuste liidu juhataja

Autor esitab oma isiklikke seisukohti.



Eesti Päevaleht

[Sissekandeid kokku: 26]


Nimi: BABY JANE
08.09.2006
E-Mail:
07:16

Eesti juurtega soome kirjanik Sofi Oksanen paneb oma
romaaniga mõistma lesbide elu.


Pisut pärast Tallinnas toimunud ning
häbiväärselt kulgenud homoparaadi, kus politsei
taas avaliku korra tagamisega hakkama ei saanud, ilmus
kirjastuselt Tänapäev homoteemaline romaan “Baby
Jane”. Autoriks eesti juurtega soome kirjanik Sofi
Oksanen, kes kirjeldab romaanis Helsingi lesbikultuuri
isiklike kogemuste põhjal.


Romaan räägib kaasaegsete inimsuhete keerukusest.
Moodsalt öeldes võõrandumisest, üksindusest.
Kümme aastat tagasi poleks saanud sellist asja kirjutada,
sest siis ei teatud, mis asi on näiteks paanikahäire.
Ses mõttes on see väga trenditundlik, kui
noortepäraselt väljenduda.


Teisalt pole vast vahet, millises tegevuskeskkonnas
sündmused hargnevad, ehkki tegevuskohti on kirjeldatud
sellise täpsusega, et tekib kiusatus raamatut
järgmisel korral Helsingis reisijuhina kasutada.
Inimsuhted on alati ja igal pool keerulised. Siin hetero- ja
homoseksuaalide vahele piiri tõmbamine on mõttetu, et
mitte öelda väiklane. Meenub hispaania aktivist, kes
homoparaadi ajal Eesti politseinike silme all päise
päeva ajal peksa sai. Pärast ütles see sidemes
peaga noormees teleusutluses, et väga võimalik, et
selle sallimatu peksja enda perekonnas võib olla inimene,
kes on teistsugune.


Piir normaalse ja väära vahel võib muidugi olla
vaieldav. Romaani peategelaste elatusallikaks oli naiste
kantud aluspesu ja muu sellise müük. “Joonatan
mainis õhtusel kohvijoomisel möödaminnes nime, mis
tundus tuttav. Õigemini, kuna nimi jäi kõrva ja
ehmatas virgeks, pidi see tuttav olema. Ma ei taibanud kohe,
kes mees oli, aga siis meenus mulle klient, kes tellis alati
punaseid püksikuid spermaga.” Tavamõistes on see
haiglane, aga palju me tegelikult teame oma sõprade,
sugulaste, tuttavate, töökaaslaste elust ja
eelistustest? Tõsi, nemad küll ei võitle avalikult
oma õiguste eest. Aga igaks juhuks võiks kivi ju
taskusse panna. Iial ei tea, millal võimalus avaneb...



Paneb inimesi jälgima


Oksaneni romaan on suurepäraselt eestindatud, ladusalt
loetav, tõsine ja mõtlemapanev raamat. Selle pealkirja
on Oksanen muidugi “laenanud” Robert Aldrichi
klassikaks saanud psühholoogilisest õudusfilmist
“Mis juhtus Baby Jane’iga?” Tegelikult on
raamat lausa variatsioon filmis esitatud teemadel –
üksindus, sõltuvus alkoholist ja narkootilistest
ainetest, ravimitest, aga enamgi veel sõltuvus teistest
inimestest, mille all kannatab füüsilise või vaimse
puudega inimene. Nii filmis kui ka raamatus on vaadeldud
rollide muutumist – sõltujast võib eneselegi
tahtmatult saada kiuslik sadist, altruistliku abistaja
korrumpeerib aja jooksul totaalne võim tema sõltuvuses
olevast puudega inimesest.


Vaevalt et selle romaani eesmärgiks on homode ja nende
elustiili õigustamine, selleks ei tohiks ju normaalses ja
end sallivaks pidavas maailmas vajadustki olla. Aga lugedes
kaob võõristus nende noorte naiste seksuaalse
sättumuse suhtes kiiresti ja lugeja leiab end kaasa
elamast kahe väga inimliku inimese keerukatele suhetele
ja haigusele. Käsitletavad teemad jäävad kauaks
kummitama. Vaatad mõnd närvilist inimest bussis,
kaupluses ja mõtled, kas ta ongi selline tige ja isekas,
või vaevab teda ehk depressioon... Selles mõttes
õpetlik raamat, et paneb lugejat inimesi enda ümber
tähelepanelikumalt jälgima.



BABY JANE

Sofi Oksanen

Soome keelest tõlkinud

Tiina Pappel

Tänapäev





Nimi: sokrates
30.05.2006
E-Mail: to nipi
15:09

Sellest jutust tuleb kyll nii välja:)
Aga tean Rootsis yhte geipaari kus tuntud kirjanikul ja
publitsistil Jonas Gardellil ( on abielus Tv profiili Mark
Levengoodiga) on juba 2 last yhe lesbidaamiga, kes omakorda
elab armastavas abielus oma naispartneriga.

Neil kõigil läheb kyll ytlemata kenasti.
Ja lapsed pontsakad!:)


Nimi: nipi
30.05.2006
E-Mail:
09:39

Eelmise kommi järgi saab siis väita et geipaar
kasvatab, lesbipaar mitte.


Nimi: Homotoonekured said isarolliga hakkama
24.05.2006
E-Mail:
23:51


Neli Hollandi homotoonekurge tõestasid, et suudavad
perekonda sama edukalt üleval pidada kui nende
heteroseksuaalsed liigikaaslased.


Overloonis asuva loomaaia töötajad tahtsid katsetada,
kas omasooiharatel kurgedel on looduse poolt kaasa antud
võime järglaste eest hoolitseda, vahendab Ananova.


Nad andsid ühe muna haududa kahele geitoonekurele ja kaks
muna lesbidest kurepaarile.


Geitoonekured võtsid lapsevanema rolli kohe omaks.
Loomaaia pressiesindaja kinnitusel läks haudumine
edukalt. „Geipaar valvas hoolikalt munade ja hauduvate
emaste järele samamoodi nagu hetersoseksuaalsed
linnud.”




Nimi: Belgia geipaarid said adopteerimisõiguse
21.04.2006
E-Mail:
09:44

(
BRÜSSEL, 21. aprill (AP-EPLO) – Belgia parlament
kiitis neljapäeval napilt heaks eelnõu, millega anti
samasoolistele paaridele adopteerimisõigus.


Parlamendi ülemkojas toetas eelnõud 34 saadikut ja 33
oli vastu. Alamkoda oli seaduse varem 77 poolt- ja 62
vastuhäälega heaks kiitnud.


Belgiast sai nüüd neljas Euroopa Liidu liige, kes
lubab samasoolistel paaridel lapsi adopteerida võrdsetel
õigustel tavaperekondadega. Seda lubavad ka Hispaania,
Holland ja Rootsi.



Nimi: eps
07.04.2006
E-Mail:
11:20

Abieluväliseid lapsi sünnib Eestis kõige enam.
Eurostati andmetel sünnib Eestis kolm last viiest ehk
57,8 protsenti väljaspool abielu. Seega oleme ELi 25
liikmesmaa hulgas abieluväliste laste sünni poolest
esikohal.


Nimi: Homode abiellumise küsimus
14.02.2006
E-Mail:
18:29


Arutelu omasooliste abielu lubamise ja vabaabielu
tunnustamise üle jääb soiku, sest justiitsminister
Rein Lang loobus riigikokku saatmast uut perekonnaseadust,
kuhu sotsiaalministeerium soovis mõlemad teemad
lülitada.


Lang tõmbas pikalt ootel olnud eelnõule piduri peale
pärast keskfraktsiooni teadet, et Keskerakond ei toeta
justiitsministeeriumi pakutud pere varasuhete reformi,
kirjutab Eesti Päevaleht.


Omasooliste abielude kõrval on vaidlusteemaks ka
vabaabielu riiklik reguleerimime. “Minu jaoks on see
täielikult võimatu,” ütles Lang.
“Vabaabielu on suhe kahe vaba inimese vahel, kes ei
soovi abielu registreerida. Kui riik läheb seda
reguleerima, siis ta kasutab vabade inimeste vastu
vägivalda.”



Langi sõnul ei hakka ta tuuleveskitega võitlema
olukorras, kus koalitsioonil pole piisavalt hääli.



Samasooliste partnerlussuhte seadustamist pooldasid
sotsiaaldemokraadid ning mitmed Keskerakonna ja
Reformierakonna poliitikud. Sotsid ja keskerakondlased
eesotsas sotsiaalminister Jaak Aabiga peavad õigeks ka
vabaabielus inimeste õiguste seadustamist.






Nimi: Esimene briti geipaar andis abielutõotuse
20.12.2005
E-Mail:
07:53



Esmaspäeval andis Belfasti raekojas esimene briti geipaar
abielutõotuse, seda uue samasooliste tsiviilliite lubava
seaduse alusel.


Põhja-Iirimaalt pärit Grainne Close ning tema
ameeriklannast partner Shannon Sickels kõndisid käest
kinni mustast taksost umbes 20 minutit kestnud
tseremooniale, kus nad vahetasid plaatinast
teemantsõrmuseid, vahendab EPLO. Tseremoonial mängis
Dolly Partoni „Touch Your Woman“.



„Me tahame öelda, et see on väga priviligeeritud
olukord, kus me täna hommikul oleme, ja meile on see
valiku küsimus,“ lausus 32aastane Close, kes kandis
musta ülikonda ja valget salli.



„See tähendab valiku tegemist saada oma
kodanikuõigus tunnustatud, austatud ja kaitstud, ning me
poleks siin, kui geiaktivistid ja paljud inimesed
geikogukonnast poleks selle nimel tööd teinud,“
lisas 27aastane näitekirjanik Sickels.




Uus seadus annab Ühendkuningriigi geidele õiguse
moodustada tsiviilliit, mille raames saavad nad sarnased
omandi- ja pärimisõigused, kui abielus heteropaarid.



DELFI


Nimi: Elton John abiellub
27.11.2005
E-Mail:
20:38



Homost rokistaar Elton John teatas, et kavatseb oma
elukaaslase David Furnishiga sõlmida tsiviilliidu.
Tagasihoidlik eraviisiline tseremoonia toimub järgmisel
kuul.


Suurbritannias hakkab detsembris kehtima uus seadus, mis
annab homopaaridele liidu sõlmimise puhul sarnased
seaduslikud õigused kui abikaasadele, teatab CNN.


21. detsembril toimuval üritusel osalevad vaid kummagi
mehe vanemad.


Furnish on Kanada päritolu filmitegija, ta on koos
Johniga elanud juba viimased 12 aastat.



John on varem abielus olnud: ta abiellus 1984. aastal Renate
Blaueliga, abielu lahutati neli aastat hiljem.




Nimi: ChaosEngine
20.11.2005
E-Mail:
12:49

Homoseksuaalsus on yle-yltse myyt.
Puuetega inimesed ei saa oma puudulikust kuidagi moodi
ravida, aga homo saab valida oma elukombeid ja partnereid.


1-10 | 11-20 | 21-30 | >>
© Rein Mets 2002