Rein Mets / sokrates e-mail
| Rein Mets | Artiklid | Homokultuur | Homokunst | Foorum | Külalisteraamat |






FOORUMID


KÕIK FOORUMID...


Ka geiperes kasvavad inimesed
02.11.2005

Lisan uue foorumi, usun, et teema on huvitav ja vajab arutlemist.
Soovin kommenteerijatele jaksu ja jõudu.
Tervitustega R.M aka sokrates

KRISTINA MÄND: Ka geiperes kasvavad inimesed

VASTUSEIS laste kasvamisele geiperedes põhineb müütidel




Faktumi hiljutine küsitlus näitas, et 71 protsenti inimesi ei poolda laste kasvamist samasooliste inimeste peres. Pooldajaid on kõigest 23 protsenti. Sellise protsentuaalse jaotuse on ilmselt põhjustanud kummalised müüdid.

Sageli võrdsustatakse pere konservatiivse arusaamaga: ema, isa, laps(ed). Aga see ei ole nii. Lapsi kasvab üksikvanematega, kasuvanematega, vanavanematega ja ka geivanematega. Millised on siis põhilised müüdid, millega põhjendatakse vastuseisu laste geiperedes kasvamisele?

Müüt 1: normaalsus on sassis

Esiteks ei õppivat lapsed samasooliste vanematega peredes õigeid pereväärtusi. Kui pereväärtusi üldse leidub, siis on nendeks armastus, sallivus, heatahtlikkus, hoolivus, lugupidamine ja lojaalsus.

Kas keegi oskab öelda, milline neist on eriline geiväärtus ja milline heteroväärtus? Mina erinevusi ei näe, sest hea pere väärtused ei sõltu vanemate seksuaalsest orientatsioonist, vaid inimeste sisimast kultuurist, taustast ja keskkonnast.



Kas see koht ja keskkond, kuhu me sünnime, on pere või hoopis suhted ja inimesed, keda kohtame, armastame ning valime oma lähedasteks? Pere ei tähenda ainult meest, naist ja üht-kaht last. See on grupp inimesi, kes üksteist armastavad ja hoiavad.

Müüt 2: geipaarid lapsi ei saa

Väidetakse, et kuna samasoolised inimesed omavahel lapsi ei saa, pole selline pere loomulik. Kuid paljud muudki paarid ei saa lapsi ja neid aidatakse. Sellise loogika alusel tuleks keelata ka viljakusravi, kehaväline viljastamine ja kasuvanemad. Geipaari puhul on lahendused samad kui peredes, kus kaks vanemat omavahel lapsi ei saa. Paljud lapsed kasvavad kasuisa või -emaga, kellel pole olnud nende sünniga mingit pistmist.
Miks siis peaks keelama, et mõlemaks kasuvanemaks võiks olla samast soost inimene? Siin tuuakse argumendiks, et lapse elus peab ikka valitsema tasakaal. Kuid paljusid lapsi kasvatab niikuinii kaks samast soost inimest – ema ja vanaema, isa ja onu jne. Kas siis keelame sellegi? Kui isa on tuhvlialune ja ema võimas matroon või isa joodikust peksja-macho ning ema hädaldav kolkisaaja – millised lapsed kasvavad sellises peres?
Ja milline on üldse loomulik pere? Kas see on loomulik, et inimesed, kes ei saa iseendagagi hakkama, sünnitavad lapsi? Kas on normaalne, et antakse oma lapsed ära? Kas on normaalne, et mees jätab maha paar kuud raseda naise, kes kasvatab last edaspidi nii-öelda üksinda ehk vähemasti bioloogilise isa kaas-
abita? Kas on normaalne, et inimesed elavad koos “laste pärast”, aga tegelikult võõraste ja isegi vaenlastena?

Ometi on selliseid peresid sadu ja me peame sellist kasvukeskkonda normaalse(ma)ks. Geipaarid peavad kõvasti vaeva nägema, et lapsi saada – juhusel seal eriti ruumi ei ole. Seega on nad vahest isegi rohkem lapse saamiseks valmis. Seega pole kellegi asi keelata laste kasvatamist ainult seepärast, et kahel inimesel ei õnnestu neid omavahel saada. Selle piiri oleme ammu ületanud.

Müüt 3: lapsed ei õpi elu

Kolmandaks müüdiks on arvamus, et lapsed ei saa teada, kuidas “asi tegelikult käib”. Kuid lapsed ei ela vaakumis. Raamatud, televisioon ja internet on kättesaadavad kõigile. Lapsed teavad, kuidas asi käib, ja saavad seda sageli teada sõltumata oma vanematest. Minu viieaastane sõber Jesse teab hästi, kes on isa ja kuidas lapsed sünnivad. Jessel on kaks ema ja minu meelest on ta õnnelik ja rõõmus väikemees. Küll aga tean ma lugematuid heterovanemaid, kelle lapsed on kapsalehe alt võetud, poest toodud või mõne õnnetu kure nokas kohale lennutatud.

Lasteaias ja koolides pidavat geiperedes kasvavaid lapsi rohkem narritama, aga kõik sõltub sellest, kuidas kasvatajad, õpetajad ning lastevanemad asjasse suhtuvad ja seda selgitavad. Lapsed lähtuvad sellest.

Müüt 4: oih, läheb geiks kätte

Neljas müüt väidab, et samasooliste vanematega peredes kasvavad lapsedki geideks. Oleks huvitav teada, kust need gei-inimesed on küll seni sündinud? See on rumal väljamõeldis. Uuringud näitavad, et vanemate seksuaalsel suundumusel ei ole laste enda seksuaalse orientatsiooniga mingit pistmist.

Samasooliste perede teke ei sõltu ühiskonna survest – neid tekib niikuinii, ongi juba tekkinud, neid on alati olnud. Nad ei reklaami ennast, aga neid ei tohi kindlasti kiusata. Neid on ja saab olema. Küll aga sõltub palju ühiskonna ja valitsuse toest.

“Meil” ei ole midagi kaotada, aga “neil”, see tähendab tegelikult kõikidel meil – ilma jutumärkideta – on palju võita. Samasooliste inimeste peredes kasvavad lapsed samamoodi kui heteroseksuaalsete inimeste ja üksikvanemate peredes – inimesteks.

Samasoosuhteid eelistavaid inimesi on keskeltläbi kümnendik elanikkonnast. Ilmselgelt ei saa tekkida mingit “homode erakonda”, sest harilike kodanikena jagunevad nendegi poliitilised eelistused seksuaalsetest lahus, nagu kõigil teistel. Ometi oleks meeldiv, kui mõni poliitikas adekvaatselt tegev jõud vaevuks võtma sel sugugi mitte väheolulisel teemal seisukoha. Ootame tegusid.


Kristina Mänd, Eesti mittetulundusühingute ja sihtasutuste liidu juhataja

Autor esitab oma isiklikke seisukohti.



Eesti Päevaleht

[Sissekandeid kokku: 26]


Nimi: BABY JANE
08.09.2006
E-Mail:
07:16

Eesti juurtega soome kirjanik Sofi Oksanen paneb oma
romaaniga mõistma lesbide elu.


Pisut pärast Tallinnas toimunud ning häbiväärselt
kulgenud homoparaadi, kus politsei taas avaliku korra
tagamisega hakkama ei saanud, ilmus kirjastuselt Tänapäev
homoteemaline romaan “Baby Jane”. Autoriks eesti juurtega
soome kirjanik Sofi Oksanen, kes kirjeldab romaanis Helsingi
lesbikultuuri isiklike kogemuste põhjal.


Romaan räägib kaasaegsete inimsuhete keerukusest. Moodsalt
öeldes võõrandumisest, üksindusest. Kümme aastat tagasi
poleks saanud sellist asja kirjutada, sest siis ei teatud,
mis asi on näiteks paanikahäire. Ses mõttes on see väga
trenditundlik, kui noortepäraselt väljenduda.


Teisalt pole vast vahet, millises tegevuskeskkonnas
sündmused hargnevad, ehkki tegevuskohti on kirjeldatud
sellise täpsusega, et tekib kiusatus raamatut järgmisel
korral Helsingis reisijuhina kasutada. Inimsuhted on alati
ja igal pool keerulised. Siin hetero- ja homoseksuaalide
vahele piiri tõmbamine on mõttetu, et mitte öelda
väiklane. Meenub hispaania aktivist, kes homoparaadi ajal
Eesti politseinike silme all päise päeva ajal peksa sai.
Pärast ütles see sidemes peaga noormees teleusutluses, et
väga võimalik, et selle sallimatu peksja enda perekonnas
võib olla inimene, kes on teistsugune.


Piir normaalse ja väära vahel võib muidugi olla vaieldav.
Romaani peategelaste elatusallikaks oli naiste kantud
aluspesu ja muu sellise müük. “Joonatan mainis õhtusel
kohvijoomisel möödaminnes nime, mis tundus tuttav.
Õigemini, kuna nimi jäi kõrva ja ehmatas virgeks, pidi
see tuttav olema. Ma ei taibanud kohe, kes mees oli, aga
siis meenus mulle klient, kes tellis alati punaseid
püksikuid spermaga.” Tavamõistes on see haiglane, aga
palju me tegelikult teame oma sõprade, sugulaste,
tuttavate, töökaaslaste elust ja eelistustest? Tõsi,
nemad küll ei võitle avalikult oma õiguste eest. Aga
igaks juhuks võiks kivi ju taskusse panna. Iial ei tea,
millal võimalus avaneb...



Paneb inimesi jälgima


Oksaneni romaan on suurepäraselt eestindatud, ladusalt
loetav, tõsine ja mõtlemapanev raamat. Selle pealkirja on
Oksanen muidugi “laenanud” Robert Aldrichi klassikaks
saanud psühholoogilisest õudusfilmist “Mis juhtus Baby
Jane’iga?” Tegelikult on raamat lausa variatsioon filmis
esitatud teemadel – üksindus, sõltuvus alkoholist ja
narkootilistest ainetest, ravimitest, aga enamgi veel
sõltuvus teistest inimestest, mille all kannatab
füüsilise või vaimse puudega inimene. Nii filmis kui ka
raamatus on vaadeldud rollide muutumist – sõltujast võib
eneselegi tahtmatult saada kiuslik sadist, altruistliku
abistaja korrumpeerib aja jooksul totaalne võim tema
sõltuvuses olevast puudega inimesest.


Vaevalt et selle romaani eesmärgiks on homode ja nende
elustiili õigustamine, selleks ei tohiks ju normaalses ja
end sallivaks pidavas maailmas vajadustki olla. Aga lugedes
kaob võõristus nende noorte naiste seksuaalse sättumuse
suhtes kiiresti ja lugeja leiab end kaasa elamast kahe väga
inimliku inimese keerukatele suhetele ja haigusele.
Käsitletavad teemad jäävad kauaks kummitama. Vaatad mõnd
närvilist inimest bussis, kaupluses ja mõtled, kas ta ongi
selline tige ja isekas, või vaevab teda ehk depressioon...
Selles mõttes õpetlik raamat, et paneb lugejat inimesi
enda ümber tähelepanelikumalt jälgima.



BABY JANE

Sofi Oksanen

Soome keelest tõlkinud

Tiina Pappel

Tänapäev





Nimi: sokrates
30.05.2006
E-Mail: to nipi
15:09

Sellest jutust tuleb kyll nii välja:)
Aga tean Rootsis yhte geipaari kus tuntud kirjanikul ja
publitsistil Jonas Gardellil ( on abielus Tv profiili Mark
Levengoodiga) on juba 2 last yhe lesbidaamiga, kes omakorda
elab armastavas abielus oma naispartneriga.

Neil kõigil läheb kyll ytlemata kenasti.
Ja lapsed pontsakad!:)


Nimi: nipi
30.05.2006
E-Mail:
09:39

Eelmise kommi järgi saab siis väita et geipaar kasvatab,
lesbipaar mitte.


Nimi: Homotoonekured said isarolliga hakkama
24.05.2006
E-Mail:
23:51


Neli Hollandi homotoonekurge tõestasid, et suudavad
perekonda sama edukalt üleval pidada kui nende
heteroseksuaalsed liigikaaslased.


Overloonis asuva loomaaia töötajad tahtsid katsetada, kas
omasooiharatel kurgedel on looduse poolt kaasa antud võime
järglaste eest hoolitseda, vahendab Ananova.


Nad andsid ühe muna haududa kahele geitoonekurele ja kaks
muna lesbidest kurepaarile.


Geitoonekured võtsid lapsevanema rolli kohe omaks. Loomaaia
pressiesindaja kinnitusel läks haudumine edukalt. „Geipaar
valvas hoolikalt munade ja hauduvate emaste järele
samamoodi nagu hetersoseksuaalsed linnud.”




Nimi: Belgia geipaarid said adopteerimisõiguse
21.04.2006
E-Mail:
09:44

(
BRÜSSEL, 21. aprill (AP-EPLO) – Belgia parlament kiitis
neljapäeval napilt heaks eelnõu, millega anti
samasoolistele paaridele adopteerimisõigus.


Parlamendi ülemkojas toetas eelnõud 34 saadikut ja 33 oli
vastu. Alamkoda oli seaduse varem 77 poolt- ja 62
vastuhäälega heaks kiitnud.


Belgiast sai nüüd neljas Euroopa Liidu liige, kes lubab
samasoolistel paaridel lapsi adopteerida võrdsetel
õigustel tavaperekondadega. Seda lubavad ka Hispaania,
Holland ja Rootsi.



Nimi: eps
07.04.2006
E-Mail:
11:20

Abieluväliseid lapsi sünnib Eestis kõige enam.
Eurostati andmetel sünnib Eestis kolm last viiest ehk 57,8
protsenti väljaspool abielu. Seega oleme ELi 25 liikmesmaa
hulgas abieluväliste laste sünni poolest esikohal.


Nimi: Homode abiellumise küsimus
14.02.2006
E-Mail:
18:29


Arutelu omasooliste abielu lubamise ja vabaabielu
tunnustamise üle jääb soiku, sest justiitsminister Rein
Lang loobus riigikokku saatmast uut perekonnaseadust, kuhu
sotsiaalministeerium soovis mõlemad teemad lülitada.


Lang tõmbas pikalt ootel olnud eelnõule piduri peale
pärast keskfraktsiooni teadet, et Keskerakond ei toeta
justiitsministeeriumi pakutud pere varasuhete reformi,
kirjutab Eesti Päevaleht.


Omasooliste abielude kõrval on vaidlusteemaks ka vabaabielu
riiklik reguleerimime. “Minu jaoks on see täielikult
võimatu,” ütles Lang. “Vabaabielu on suhe kahe vaba
inimese vahel, kes ei soovi abielu registreerida. Kui riik
läheb seda reguleerima, siis ta kasutab vabade inimeste
vastu vägivalda.”



Langi sõnul ei hakka ta tuuleveskitega võitlema olukorras,
kus koalitsioonil pole piisavalt hääli.



Samasooliste partnerlussuhte seadustamist pooldasid
sotsiaaldemokraadid ning mitmed Keskerakonna ja
Reformierakonna poliitikud. Sotsid ja keskerakondlased
eesotsas sotsiaalminister Jaak Aabiga peavad õigeks ka
vabaabielus inimeste õiguste seadustamist.






Nimi: Esimene briti geipaar andis abielutõotuse
20.12.2005
E-Mail:
07:53



Esmaspäeval andis Belfasti raekojas esimene briti geipaar
abielutõotuse, seda uue samasooliste tsiviilliite lubava
seaduse alusel.


Põhja-Iirimaalt pärit Grainne Close ning tema
ameeriklannast partner Shannon Sickels kõndisid käest
kinni mustast taksost umbes 20 minutit kestnud
tseremooniale, kus nad vahetasid plaatinast
teemantsõrmuseid, vahendab EPLO. Tseremoonial mängis Dolly
Partoni „Touch Your Woman“.



„Me tahame öelda, et see on väga priviligeeritud olukord,
kus me täna hommikul oleme, ja meile on see valiku
küsimus,“ lausus 32aastane Close, kes kandis musta
ülikonda ja valget salli.



„See tähendab valiku tegemist saada oma kodanikuõigus
tunnustatud, austatud ja kaitstud, ning me poleks siin, kui
geiaktivistid ja paljud inimesed geikogukonnast poleks selle
nimel tööd teinud,“ lisas 27aastane näitekirjanik
Sickels.




Uus seadus annab Ühendkuningriigi geidele õiguse
moodustada tsiviilliit, mille raames saavad nad sarnased
omandi- ja pärimisõigused, kui abielus heteropaarid.



DELFI


Nimi: Elton John abiellub
27.11.2005
E-Mail:
20:38



Homost rokistaar Elton John teatas, et kavatseb oma
elukaaslase David Furnishiga sõlmida tsiviilliidu.
Tagasihoidlik eraviisiline tseremoonia toimub järgmisel
kuul.


Suurbritannias hakkab detsembris kehtima uus seadus, mis
annab homopaaridele liidu sõlmimise puhul sarnased
seaduslikud õigused kui abikaasadele, teatab CNN.


21. detsembril toimuval üritusel osalevad vaid kummagi mehe
vanemad.


Furnish on Kanada päritolu filmitegija, ta on koos Johniga
elanud juba viimased 12 aastat.



John on varem abielus olnud: ta abiellus 1984. aastal Renate
Blaueliga, abielu lahutati neli aastat hiljem.




Nimi: ChaosEngine
20.11.2005
E-Mail:
12:49

Homoseksuaalsus on yle-yltse myyt.
Puuetega inimesed ei saa oma puudulikust kuidagi moodi
ravida, aga homo saab valida oma elukombeid ja partnereid.


1-10 | 11-20 | 21-30 | >>
© Rein Mets 2002